Kako da primenite NFT u poslovanju? – 5 predloga

Kako da primenite NFT u poslovanju? – 5 predloga

  • 27.07.2022

Prema izveštaju Chainalysis, kolekcionari su u 2022. godini poslali preko 37 milijardi dolara na tržište NFT tokena. Međutim, NFT tokeni uveliko imaju primenu u drugim poljima i postaju standard u poslovanju, kao i fungible tokeni. NFT tokeni se mogu koristiti za predstavljanje digitalnog sadržaja, ali i fizičkih objekata i nematerijalnih stvari poput intelektualne svojine.  U nastavku smo izdvojili nekoliko zanimljivih primera njihove upotrebe.

 

Modna industrija 

 

Jedinstvenost NFT tokena kompanijama, ali i kupcima, pruža mogućnosti da verifikuju tokenizovanu fizičku imovinu koristeći blokčejn tehnologiju i tako se uvere u autentičnost proizvoda. Tokenizacija predstavlja idealno rešenje protiv falsifikovanja proizvoda, što je veliki problem u maloprodaji.  

 

Brend Nike je prepoznao potencijal tokenizacije i u tom pravcu krenuo s patentom “CryptoKicks”. Kupci koji kupe patike (fizički proizvod) u prodavnici, dobiće i NFT token povezan sa njima. Na ovaj način, Nike i potencijalni kupci mogu koristiti NFT kako bi se uverili u autentičnost fizičkog proizvoda - u ovom slučaju patika. 

 

Socijalni (društveni) tokeni 

 

Socijalni tokeni su razmenljiva sredstva vezana za zajednicu koja je povezana sa kreatorom sadržaja ili brendom. Važno je napomenuti da socijalni tokeni mogu biti i fungible, kao i semi-fungible. Na primer, fungible tokeni korisnicima, odnosno članovima zajednice, mogu omogućiti pristup različitim događajima, nagrade ili angažmane. Dobar primer je Spotify Dicover Weekly, koji držaocima tokena svake nedelje pruža personalizovane liste pesama. Suština fungible socijalnih tokena jeste da su zamenljivi - svi koji ih poseduju imaju iste pogodnosti.

 

Društveni tokeni takođe mogu biti i potpuno jedinstveni (NFT). Jedan od zanimljivih primera je Social NFT. Ova platforma namenjena je influenserima i njihovim pratiocima. U suštini, ljudi koji imaju nalog na društvenim mrežama, putem ove platforme mogu kreirati i prodavati svoj objavljen sadržaj u vidu NFT tokena. Korisnici mogu prodati svoje objave (priče), slike, gifove ili video snimke.

 

Sport

 

Jedan od najpoznatijih slučajeva gde su NFT tokeni primenjeni u sportu je NBA Top Shots - platforma na kojoj ljubitelji sporta mogu razmenjivati, kupovati i prodavati video snimke iz NBA igara. Ova platforma je 2021. godine zabeležila milion registrovanih korisnika. Među investitorima nalaze se i legende NBA lige, Majkl Džordan i  Kevin Durant.

 

Međutim, tokeni u sportu se mogu koristiti i prilikom prodaje karata ili kako bi svojim fanovima obezbedili određene pogodnosti. Na primer, kupovinom Fan Tokena, navijači imaju pristup uslugama koje nude sportske organizacije putem platforme Socios. Juventus, Barselona, Mančester, Inter, Atletiko Madrid samo su neki od klubova koji svojim fanovima pružaju ovakve pogodnosti. 

 

Gaming 

 

Play to Earn (p2e) koncept menja igre kakve poznajemo. Učestvovanjem u takmičenjima, zadacima ili bilo kojim aktivnostima koje p2e igra donosi, igrači mogu dobiti kriptovalute ili NFT tokene. Tokeni se takođe mogu kupiti od drugih igrača ili prodati. Razlika je što u tradicionalnim igrama sve nagrade ostaju zaključane unutar igrice, dok u p2e igrama, igrači mogu trgovati NFT tokenima ili kriptovalutama na svakoj podržanoj platformi.

 

Dobar primer je igra Axie Infinity svoje igrače nagrađuje fungible tokenima Smooth Love Potion (SLP) i NFT tokenima poznatim kao Axies. SLP token je listiran na većim berzama kao što je Binance, tako da se može zameniti za druge kripto ili fiat valute. 

 

E-commerce

 

Trgovina proizvodima i uslugama preko interneta zahteva uključivanje trećih strana, zbog čega se stvaraju mnogi dodatni troškovi. Korišćenjem NFT tokena u te svrhe potencijalno bi se mogla  izbeći umešanost treće strane, što bi automatski smanjilo troškove. Klijenti odmah po narudžbini mogu dobiti NFT verziju proizvoda. Ovakvu strategiju koristile su različite poznate kompanije. U delu gde je pisano o modnoj industriji, pomenut je primer Nike-a.

 

Pored sjedinjavanja digitalnih i fizičkih proizvoda, NFT tokeni u e-commercu omogućavaju personalizaciju proizvoda i jedinstvene programe lojalnosti. Brend Dolce&Gabbana izbacio je kolekciju (Collezione Genesi) sa tokenizovanim primerima. Uz fizičku verziju proizvoda, kupac dobija i NFT verziju, koja ujedno i omogućava dvogodišnji pristup događajima u vezi sa pomenutim brendom. 

 

Lanac nabavke 

 

Tokenizacija proizvoda, ceo proces nabavke - od proizvodnje do transporta i skladištenja – učinila bi sigurnijim, transparentnijim i efikasnijim, što bi automatski dovelo do iskorenjavanja mnogih grešaka koje postoje u lancu snabdevanja. Ovakav sistem je od posebnog značaja pogotovo kada je u pitanju kvarljiva roba, jer bi praćenjem kupci mogli videti njeno izvorno poreklo I tok kretanja. 

 

 

 

Autor

Ana Kovačević

Junior Associate

Eko Digital